kiraan hati

Rabu, 16 November 2011

buat insan bernama wanita

bila bulan berbicara :
tak akan ada lagi yang dulu...
tak akan berulang lagi kisah lama...
yang lama itu ku bunagn jauh...
aku bukan orang yang dulu...
senang diperbodohkan...
senang dipekotak katikkan...
aku bukan lagi wanita yang dulu senang tunduk dengan kata-kata dustamu...
kini aku bangkit menjadi wanita punya matlamat punya pegangan...
kini aku bangkit dengan semangat baru...
aku bangkit bukan untuk aku terus-terusan ditindas...
terus- terusan ditipu....
aku bukan wanita yang lemah...
aku bukan lagi wanita yang kau kenali dulu..
wanita yang lemah... sentiasa kau perbodohkan....
wanita yang naif sentiasa ditabur dustamu..
itu aku dulu...
kini aku berbeza.. aku bangkit menuntut pembelaan...
pembelaan yang aku perlu berikan kau rasa segala penderitaan yang aku alami dulu...
jangan kau sangka wanita itu lemah.. diamnya bukan bermaksud membolehkan semua perlakuanmu...
diamnya kerna hormat...
diamnya kerna sayang... tapi bila tiada lagi diamnya...
maka pincanglah duniamu... dunia yang kau agung-agungkan dulu....
dunia yang kau letakkan wanita dibwah tapak kakimu...
bukan yang sepatutnya disisi mu sepertimana dijadikannya dari tulang rusuk... untuk dijaga dilindungi....
bukan dihentak... bukan disepak... bukan diterajang... bukan untuk ditampar sesuka hatimu...
wanita...
insan yang harus kau letakkan dekat dengan hatimu untuk disayang... untuk dibelai... untuk dijaga penuh kasih sayng....
bangkitlah sebelum kau terlewat...
bangkit lah dari kuasa vito yang salah itu....
kuasa yang kau salah gunakan itu....
bangkit lah insan sebelum gelap duniamu bila wanita mula bangkit dan bersuara lantang...
bila bangkit itu semua...
tiada lagi kemaafan yang kau harapkan...

Tiada ulasan: